Saturday 3 December 2011

JANGAN SAMPAI MENGUTUK BANGSA SENDIRI, Dr..!


Kelmarin, dalam class, ada seorang pensyarah (Dr) share cerita dia sewaktu pergi ke Chiang Mai untuk lawatan akademik bersama2 dgn pelajar tahun akhir..

One of the thing, saya rasa x molek bila dia cakap..

“Tandas kat Chiang Mai bersih, tak macam sini, kotor!! Tengok je la kat Pantai Batu Burok (Terengganu) punya tandas, malu saya bila pelajar Chiang Mai datang sini nanti”

Kehadapan Dr yg dihormati, yg Dr bandingkan tandas Batu Burok dgn tandas bandar utk tourists tu buat apa..?? because I believe tandas yg tak dilawati oleh tourists kat sana pun tak lah sebersih mana.. even any countries pun.. bila sesuatu tempat/kawasan memang di target utk pelancong dr luar,, mesti lah jaga baik punya!! Sama juga la macam Malaysia!! Tengok je R&R Temerloh.. (suka turun sana sebab cantik & bersih)

Memang bagus Dr ni share pengalaman dan kebersihan orang2 di Chiang Mai.. TAPI JGN SAMPAI MENGUTUK BANGSA SENDIRI..

Esok tu Dr ni ajar pula pasal Lactose-intolerance (penyakit bila lepas minum susu, terus sakit perut)..

Dr cakap “Majoriti orang Asia tak minum susu, tak mcm Mat Salleh..dulu saya praktikal supervisor saya pagi petang minum susu, tak macam orang Melayu kita kebanyakan nya tak suka minum susu, sya hairanlah??”

Kehadapan Dr, saya rasa sebab perbezaan iklim/cuaca. Kalau Malaysia beriklim sejuk, salji sepanjang tahun, mungkin semua orang suka minum susu,, terutamanya Melayu.. saya faham Dr nak pupuk budaya minum susu dlm kalangan kami dengan memuji2 Mat Salleh.. TAPI JGN SAMPAI MENGUTUK BANGSA SENDIRI..

Kenapa saya sampai tulis entry ni.. Ikhlas bukan tanda protes atau masalah peribadi dgn Dr ni,, tapi dr saya di bangku sekolah rendah lg saya da dengar bangsa saya di kutuk oleh bangsa saya sendiri.. waktu sekolah dulu memang saya belum terdedah dgn dunia luar lg. Skop persekitaran saya kecil dan hanya menerima apa2 yang cikgu cakap.. Melayu malas, Melayu lupa, Melayu tu, Melayu ni.. yg cakap sendiri org Melayu.. pegeyyyda...!!

Saya bukan racist tapi kalau bukan saya nk pertahankan bangsa saya.. WHO ELSE??!!!

Fikir-fikirkan..

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment